U današnjem svetu, tehnološke veštine su postale neophodne, pa se mnogi roditelji pitaju kada je pravo vreme za uvođenje dece u svet programiranja. Studije pokazuju da je idealno vreme između druge i sedme godine života. Stephanie Shirley, bivša predsednica British Computer Society, preporučuje da deca počnu sa učenjem programiranja već sa dve godine.
Prema istraživanjima, najuspešniji programeri su obično počeli da uče programiranje između pete i šeste godine. Učeći programiranje u ovom uzrastu, deca razvijaju ključne veštine poput rešavanja problema i kreativnog razmišljanja, što im pomaže tokom celog života. Alat poput ScratchJr omogućuje deci od pet godina da kroz igru nauče osnovne koncepte programiranja, što ih dodatno motiviše da nastave sa učenjem.
Čak i u Srbiji, primetićemo da sve više roditelja prepoznaje značaj ranog učenja programiranja. Škola Algorithmics je odličan primer, nudi programe namenjene deci od 6 do 17 godina, kroz šest različitih kurseva. Ćasovi se održavaju jednom nedeljno i traje sat i po, što omogućava deci da postepeno usvajaju znanja bez preopterećenja.
Jednostavni alati kao ScratchJr omogućuju interaktivno i zabavno učenje, što je ključno za održavanje dečje pažnje i entuzijazma. U Slovačkoj deca već počinju sa učenjem programiranja u osnovnoj školi, što dovodi do boljih kognitivnih sposobnosti. Slično tome, u Srbiji, sve više škola uvodi programiranje kao deo redovnog nastavnog plana, što doprinosi razvoju veština koje su deci potrebne u budućnosti.
Poslednjih godina, mnogi roditelji u Srbiji su upisivali svoju decu na različite kurseve programiranja, u želji da im obezbede bolju budućnost. Na primer, u Jagodini, Akademija Oxford izdvaja se kao vrhunska opcija za različite kurseve, uključujući i programiranje za decu. Takođe, u Kraljevu, knjigovodstveni program je ocenjen kao najbolji, dok su u Bačkoj Palanci i Bačkoj Topoli mladići uspešno završili stručne kurseve, što im je omogućilo zaposlenje.
U drugim mestima kao što su Boljevac, opština Batačina i Belu Palanku, roditelji su posebno pohvalili online nastavu za razne kurseve, uključujući i programiranje. Ovi kursevi su omogućili deci da stiču nova znanja i veštine koje su im potrebne za buduće izazove.
Uz sve ove pozitivne primere, pravo je vreme da i vi razmislite o uključivanju vašeg deteta u svet programiranja. Programiranje za decu ne samo da razvija njihove tehnološke veštine, već ih uči da budu kreativni, kritički razmišljaju i rešavaju probleme na inovativan način. Kada im pružite ovu priliku, otvarate vrata ka svetlu i uspešnu budućnost.
Prednosti ranog uvođenja programiranja
Rano uvođenje programiranja donosi brojne benefite, naročito kada se fokusiramo na razvijanje tehnoloških veština. Deca, kroz programiranje, ne samo da stiču osnovna znanja iz IT sveta već razvijaju i ključne kognitivne sposobnosti.
Kada se deca već od ranog uzrasta upoznaju s programiranjem, imaju priliku da razviju logičko razmišljanje i efikasno rešavanje problema. Na primer, igračke poput
- Lego Mindstorms EV3 Robot Kit (od 10 godina)
- Wonder Workshop Dash (od 6 godina)
- Sphero SPRK+ (od 7 godina)
- Ozobot Bit (EVO) (od 5 godina)
Posebno su dizajnirane za razvijanje tehnoloških veština. Komplet Lego Mindstorms EV3, na primer, pomaže deci starijoj od 10 godina da uče kodiranje kroz zanimljive projekte dok Sphero SPRK+ omogućava deci da savladaju JavaScript jezik na zabavan način.
Rano uvođenje programiranja priprema decu za buduće izazove. Deca koja nauče da kodiraju mladim uzrastom često postaju bolji u matematici i naukama, i bolje se snalaze kasnije u školskim zadacima. Ove aktivnosti pomažu deci da stvore čvrstu osnovu za buduće profesionalne izazove u IT sektoru i tehničkim područjima.
Robot | Starosna grupa | Fokus |
---|---|---|
Lego Mindstorms EV3 | 10+ | Informatika, kodiranje |
Sphero SPRK+ | 7+ | JavaScript, logičko razmišljanje |
Osmo Awbie | 5-10 | Praktične igre, kodiranje |
Photon | 5+ | Programiranje, ICT |
Na kraju, važno je naglasiti da alatke i roboti poput Photon-a i Osmo Awbie-a omogućavaju deci da uče kroz igru, a to im pomaže da steknu sigurnost i samopouzdanje u razvijanju tehnoloških veština. Razvijanjem ovih veština od malih nogu, deca se uspešno pripremaju za digitalno orijentisan svet i buduće profesionalne izazove.
Programiranje za decu: Alati i metode za učenje
U današnjem svetu, rano uvođenje programiranja može značajno uticati na razvoj dece. Alat poput ScratchJr omogućava deci da se upoznaju sa osnovama kodiranja kroz vizuelno programiranje. Kroz učenje kroz igru, deca mogu stvoriti animacije i igre, čime podstiču svoju kreativnost. Vizuelni pristup vrlo je koristan jer deca kroz boje i slike lakše razumeju osnovne koncepte programiranja.
Deca u Slovačkoj, na primer, mogu testirati svoje veštine u školi Algorithmics, gde se programiranje integriše u redovnu nastavu. Ovaj obrazovni model pokazao je da deca mnogo brže usvajaju znanje kada je učenje zabavno i interaktivno. Iskustva iz evropskih škola potvrđuju da ScratchJr ne samo da poboljšava tehničke veštine, već i razvija logičko razmišljanje i rešavanje problema.
Python, jedan od najpopularnijih tekstualnih jezika, koristi se često za naprednije učenike. Deca starija od deset godina mogu koristiti alate poput Alice za kreiranje animacija, kao uvod u kompleksnije jezike poput C++. Takođe, aplikacije poput Swift Playgrounds (Apple) i Kodu (Microsoft) pružaju interaktivne platforme za učenje kroz igru, omogućavajući deci da razvijaju svoje koderske sposobnosti uz minimalan napor.
Kroz dobro strukturiran program učenja, kao što je onaj koji nudi Logiscool, deca mogu naučiti programiranje na različitim nivoima, počevši od jednostavnih igrača do kompleksnijih tekstualnih programskih jezika. Alati i metode koji koriste učenje kroz igru postaju dominantni u edukaciji, i stoga su veoma korisni za razvoj novih generacija programera.